BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, January 19, 2012

kejahatan itu bukan satu kebetulan...emm..memang benar..

Kejahatan itu bukan satu kebetulan. Ia adalah satu kebiasaan yang terbentuk perlahan-lahan, tahap demi tahap. Pertama kali terbuat dosa, hati akan diburu rasa bersalah. Jiwa resah kerana diri menentang fitrah. Kesalnya bukan main. Sesalnya sungguh merimaskan. Rasa bersalah itu memang resah. Benarlah seperti yang sering diungkapkan, bila manusia berdosa dia bukan sahaja nenentang Allah tetapi juga menentang dirinya sendiri.
Namun rasa berdosa itu tidak lama. Jika dosa yang sama dibuat kali kedua, ketiga dan seterusnya… rasa bersalah itu akan hilang. Sedikit demi sedikit. Lalu akhirnya, hati itu telah terbiasa dengan dosa. Rasa bersalah tidak muncul lagi. Ia sirna dimamah oleh dosa demi dosa. Jika dulu ada air mata yang mengalir kerana kekesalan dan penyesalan… tetapi di tahap kedua ini, tiada air mata lagi. Alah bisa tegal biasa. Hati telah tega untuk berdosa.

Dosa itu racun yang disalut kemanisan. Dosa yang dilazimi tidak akan terhenti kesannya pada hati. Dari tahap terbiasa dengan dosa, kederhakaan meningkat lebih parah lagi. Tibalah hati pada tahap ketiga, yakni seronok dan rasa indah dengan dosa. Diri sentiasa mengintai peluang dan ruang untuk melakukannya. Rasa ketagih dengan maksiat, rasa gian dengan kemungkaran, mencengkam hati dan diri. Racun dosa terasa nikmatnya. Tiada lagi rasa bersalah. Bisa dosa yang terbiasa menjelma menjadi fatamorgana nikmat yang tiada taranya.
Nafsu tidak pernah puas. Kehendaknya tiada batas. Syaitan tidak pernah tidur. Usahanya tidak pernah kendur. Lalu apabila syaitan meluncur laju di lebuhraya nafsu, diri yang seronok dengan dosa itu dirasuk untuk ’maju’ setapak lagi. Itulah tahap ke-empat yang lebih dahsyat dan sesat. Keseronokan dosa menjadi siberdosa itu menjadi pembela dan pejuangnya. Dosa dipromosi dan dihiasi sebagai jalan kebenaran dan denai keindahan. Jangan ada pembela agama yang bercakap tentang akhirat dan kiamat… pejuang dosa itu pun bangun menentangnya dengan seluruh upaya dan kudrat.

Justeru wahai diri, berhati-hatilah dengan dosa. Jangan tertipu oleh kecil atau remehnya suatu kederhakaan. Ingat, tusukan dosa bukan seperti belati yang membunuh tiba-tiba, tetapi ia umpama api dalam sekam yang membara dalam diam. Ketelanjuran kali pertama jangan disusuli oleh kesengajaan kali kedua. Kelak akan menyusul perancangan dan perjuangan atas nama dosa.
Wahai diri… ketika rasa bersalah singgah di dalam hati pada kali pertama kau berdosa, ketahuilah itu adalah ’peringatan’ yang Allah bekalkan secara tabii untuk menjaga fitrah insani. Itu petanda yang hatimu masih hidup. Penyesalan itukan syarat taubat? Maka susulilah dengan syarat kedua dan ketiga (jika dosa itu dengan Allah). Jika dosa itu dengan manusia, tambahlah lagi dengan syarat yang keempat. Tidak mengapa jika kau terlanjur lagi berdosa selepas itu. Bertaubatlah kembali. Hatimu akan hidup lagi. Selagi ada rasa bersalah, selagi itulah ada sarana untuk kembali kepada Allah. Jangan putus asa oleh taubat yang patah, kerana kasih-sayang Allah akan menumbuhkan taubat kali kedua, ketiga dan seterusnya.
Wahai diri, biarlah dirimu jatuh bangun, merangkak tegak, dalam taubat demi taubat yang tidak ‘menjadi’ berbanding larian dosa yang maju dan laju tanpa henti-henti. Lebih baik terbentur, daripada patah. Lebih baik hatimu selalu terdera oleh rasa berdosa sepanjang hayat, daripada tertipu oleh ‘nikmatnya’ yang menyebabkan siksa selamanya di akhirat.

Wahai diri, ingatlah… sekalipun kau terhijab daripada mengecapi nikmat ketaatan, tapi jangan sampai kau tertipu oleh nikmat kejahatan. Berhati-hatilah menjaga hati. Tidak mengapa kau selalu menangis kerana dosa… tetapi jangan sampai kau tersenyum kerananya! Ingatlah selalu, kejahatan yang menyebabkan kau menangis, lebih baik daripada kebaikan yang menimbulkan rasa takbur!

Artikel : Pahrol Mohd Juoi
genta-rasa.com

daripada blog : One-Ummah.Net

Saturday, January 07, 2012

Assalamualaikum sebagai pembuka bicara sebelum memulakan sesuatu perkara ....

Hari yang mulia ini, insyaallah diberkati dan dirahmati. Tidak sangka tahun 2011 berlalu begitu sahaja. Maka masuklah kita ke tahun 2012. Begitu banyak perkara yang belum diselesaikan. Begitu pula amalan wajib,sunat,harus yang telah dilakukan. Setiap orang mempunyai azam tapi tidak kuat berusaha ke arah itu kerana sering alpa dan lalai.

Secara tiba-tiba hati ini sayu apabila mendengar lagu daripada kumpulan Hijjaz ' Dia Kekasih Allah', Inteam ' Pemergianmu'. Semuanya tentang Rasulullah saw. Alhamdulillah mari kita berselawat kepada Baginda saw agar hidup kita bahagia dunia dan akhirat serta mendapat syafaat Baginda saw.

Saban hari, walaupun tahun berganti tahun, aku lihat begitu banyak kemungkaran berlaku. Andai kata Baginda saw melihat umatnya begini,alangkah sedih dan pilunya hati Baginda saw. Aku baca kisah Baginda saw boleh saja air mata ini deras mengalir.

Sebelum itu, marilah sama-sama muhasabah diri termasuk diri saya sendiri. Janganlah kita sangka solat,puasa,zakat dan  amalan-amalan lain boleh menjamin kita masuk syurga kecuali dengan rahmat ALLAH swt sahaja. Boleh jadi ada perkara yang kita tidak sedar akan kesalahan diri sendiri,malah makan diri sendiri. Ada yang jaga solat tapi tidak jaga aurat. Ada yang bagus dalam bekerja untuk manusia tapi untuk agama sering lalai dan ala kadar sahaja.

Teringat pula apakah kita sebagai manusia di muka bumi ALLAH ini kurang bersyukur? Syukur alhamdulillah sebab kita dapat dengar azan setiap hari, dapat menjalankan ibadah puasa dengan baik,dapat menunaikan solat dengan aman, dan berpakaian mengikut perintah ALLAH.... tidak seperti di negara lain..ALLAH... mereka cukup terseksa,sedih,pilu, dan sebagainya...

Bersyukurlah dengan apa yang ada. Janganlah sampai menyesal tidak berguna lagi. Aku juga insan biasa yang banyak melakukan dosa (T___T)... Hati ini sering tidak tenteram memikirkan dosa tapi aku tahu ALLAH MAHA PENGAMPUN....

Mari hayati lirik ini.....semoga kita sentiasa berselawat ke atas Nabi Muhammad saw.....

Malu rasanya mengatakan cinta
Kepada dia kekasih Allah
Kerana dia insan mulia
Sedangkan diriku insan biasa
Ku pujuk jua hati dan jiwa
Meluahkan rasa cinta membara
Didalam pujian ucapan selawat
Tanda penghargaan seorang umat
Selagi upaya ku turuti ajarannya
Apa terdaya ku amalkan sunnahnya
Moga didunia mendapat berkat
Di akhirat sana beroleh syafaat
Kerana peribadinya aku terpesona
Kerana budinya aku jatuh cinta
Rindu ku padanya tiada terkata
Nantikanlah daku ditaman syurga
Sesungguhnya apa yang ku dambakan
Adalah cinta Allah yang Esa
Kerana cinta kepada Rasulullah
Beerti cinta kepada Allah ...


Nyanyian daripada kumpulan Hijjaz
'Dia kekasih ALLAH'