BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, November 10, 2010

insan yg bergelar ibu...

Panggillah dengan apa pun gelaran...mama, ibu,mak,ummi...dan sebagainya...
tanpa dia siapa la kita di dunia ini...untuk diriku sendiri aku memanggil beliau ummi..

ummi...kehadiranmu menyinari seluruh keluarga ...kehilanganmu terasa kosong dan gelap dunia...
ummi...terlalu banyak dosa yg aku lakukan..x kira luaran atau dalaman...ummi tetap memaafkan aku..krn aku anak ummi...

sedarkah aku tentang pengorbanan mu..ummi...aku tahu ummi penat melayan kerenah kami 7 beradik...tapi jiwamu tetap sabar dan teguh...

ummi...aku x tahu apakah rahsiamu tentang betapa tingginya sabarmu mengatasi sabarku sendiri...ingin aku menjadi anak yang solehah...mudah-mudahan..insyaallah..
cerita yang ingin aku sampaikan adalah..semasa aku ditingkatan 6..aku telah menghadiri satu kem pengawas...banyak yang aku belajar dari situ..
yang paling aku tidak dapat lupakan adalah..semasa ceramah yang bertajuk Sayangi Ibu Bapa...

Pada malam itu..semua ceria , gelak2,namun apabila semua lampu dipadamkan..bermulalah ceramah itu..seiring lagu berkaitan ibu bapa...hatiku mula sebak dan menangis kerana tatkala ustaz meminta kami membayangkan kain kapan untuk ibu bapa kami...kami tersentak...dan menangis...

Selesai ceramah itu...ustaz meminta kami yang masih mempunyai ibu bapa cepat2 la memohon ampun dan maaf kpd org tua masing2...
hati aku tergerak untuk melakukannye...
petang di kem kami mula berkemas dan berangkat pulang...

Ya Allah.., hati ku berasa x sabar2 nak mengucup dahi dan mencium pipi ummiku yg kian dimamah usia...dan bermacam2 lagi yang bermain dikotak fikiranku...
sebaik sahaja kaki mencecah bumi...terus aku berjalan dengan tergesa2...mencari dimana ummiku yg aku kasihi itu...
langkahku kemas tapi pada masa yg sama hati aku berdegup kencang...
sampai dimuka pintu...aku terus berlari mendapatkan ummi..yg ketika itu baru shj ummi selesai solat asar kalau x silap...
selesai ummi berdoa..terus aku mengucup tangan beliau...sambil meminta ampun dan maaf atas segala dosa yg aku lakukan...bergenang air mata ku...aku menangis...ummi pun turut sebak dan sedih..
ummi memaafkan segala kesalahan ku...

Ya Allah kiranya dpt aku membalas segala jasa dan pengorbanan ummiku...akan ku gadaikan segalanya...hatta nyawaku dicabut...
itu lah pengalaman yg x boleh aku lupakan...
bg kamu yg masih ada ibu bapa cepat2 la memohon ampun dan maaf..
jika terlambat...menyesal kamu seumur hidup...

alhamdulillah...cerita ini bertujuan untuk anak2 yg masih lg belum insaf...oleh itu marilah kita bersama2 mencari kebahagiaan hidup dunia dan akhirat...yg buruk dari sy sendiri..yg baik dari ALLAH SWT...AMIN....

0 comments: